• کاربران گرامی انجمن مجهز به سیستم تشخیص مولتی اکانت می باشد چنانچه مولتی اکانت دارید سریعا به خصوصی مدیریت کل مراجعه کنید اگر نه اکانت مولتی شما بن و اخطار جدی و همیشگی خواهید گرفت!

آموزش نوشتن رمان به طور اصولی

ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
به نام خدا
با توجه به اینکه دوست داشتم یه سری نکات رو در مورد نوشتن که خودم طی این یکی دو سالی که در همه جا فعالم(وبلاگ، اینستاگرام و انجمن‌های رمان) اون ها رو تجربه کردم براتون توضیح بدم، این تاپیک رو زدم و امیدوارم که مطالب این تاپیک براتون مفید باشه.
اما قبل از شروع بهتره فهرست مطالب رو اول براتون بگم:

  1. قبل از شروع
  2. ژانرها
  3. طرح و پی‌رنگ
  4. فصل بندی
  5. انتخاب زبان(نوشتاری یا گفتاری)
  6. زاویه دید
  7. خلاصه نویسی
  8. مقدمه نویسی
  9. شروع
  10. توصیفات
  11. سیر رمان
  12. پایان رمان
  13. بازنویسی
دوستان عزیز لطفا در این تاپیک پستی ارسال نکنید و اگر نکته‌ای به نظرتون رسید به پی وی بیاید تا باتگ کردنتون توی تاپیک مطلب رو بذارم.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
آخرین ویرایش توسط مدیر:
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
قبل از شروع
قسمت یکم
قبل از شروع این تاپیک به نظرم اومد که یکم در مورد نوشتن رمان و ... توضیحاتی بدم. برای همین هم توی سه قسمت این تاپیک رو شروع می‌کنم. توی هر قسمت از بخش قبل از شروع هم در مورد یه سری موضوعات حرف میزنم که مهمن برای شروع نوشتن رمان.


نوشتن رمانی که جذاب باشه و کیفیت خوبی داره کار آسونی نیست. یعنی برای اینکه کیفیت رمانتون رو بالا ببرید باید خیلی کارها بکنید. برای همین هم توصیه میکنم قبل از شروع نوشتن رمانتون چندهفته‌ای رو با انجام دادن مواردی که در زیر عنوان میشه بگذرونید؛ چون قطعا برای شما مفید خواهد بود و در نوشتن رمانتون بهتون کمک خواهد کرد.
خاطره نویسی و روزانه نویسی
روزانه نوشتن و خاطره نویسی مهم ترین و پرکاربردترین توصیه‌ای هست که میشه به یک نویسنده که در حال نوشتن رمان هست کرد. میگن تولستوی قبل از نوشتن کتاب‌هایش سال‌های سال مشغول به خاطره نویسی می‌شده و در خاطراتش اقدامات خودش در طول روز رو بررسی می‌کرده. برای همین هم به راحتی تونسته چندین رمان بنویسه که حداقل 1000 صفحه داشتن.
روزانه نوشتن رو هم توی زندگینامه خیلی از نویسنده‌های بزرگ داستانی و غیر داستانی مشاهده میشه. بنابراین حتما به طور روزانه مطالبی رو بدون اینکه قصد انتشار داشته باشید بنویسید. اینطوری قطعا رمان بهتری رو به مخاطبین‌تون ارائه می‌دید.
مطالعه کتب آموزش نویسندگی
این یکی هم خیلی واجبه. من رمانای زیادی از سایتهای رمان نویسی خوندم. خیلی از رمان‌هایی که خوندم اصلا قابلیت اینکه بشه روش اسم رمان رو گذاشت نداشتن. یکی از دلیل‌هاش همین مورد بود. یعنی نخوندن کتاب در مورد نویسندگی ضرر زیادی به شما میزنه.
شما باید بدونید دیگران چطور مینویسن تا با تقلید از اونها به مرور کیفیت نوشته‌هاتون رو بالاببرید و بعد سبک و روش خاص خودتون رو پیدا کنید.
درحال حاضر کتاب نون نوشتن رو بهتون توصیه میکنم. تجربیات محمود دولت آبادی در نوشتن کلیدر واقعا ارزش خوندن داره.
راه هنرمند هم از جولیا کامرون واقعا ارزشمنده و کمک زیادی به شما میکنه. البته که سایتای آموزشی زیادی هم هستن که به راحتی میتونید بگردید و با خوندن مقاله‌‌های مختلف چیزهای زیادی یاد بگیرید.
مطالعه کتاب‌های خوب
توی فضای مجازی خیلی از افراد بدون خوندن کتابای خوب و ارزشمند و فقط با خوندن رمانای پرطرفدار عامه پسند فکر میکنن که دارن کتاب میخونند. در حالی که کتاب های فضای مجازی هیچ یک از مواردی که توی نوشتن رمان به درد میخورن رو ندارن. مثلا شما وقتی کتابای خوب میخونید در مورد شخصیت پردازی، توصیفات و ... چیزهای زیادی یاد میگیرید؛ اما وقتی یه رمان پرطرفدار که توسط نویسندگان تازه کار نوشته شده رو میخونید هیچ کدوم این‌ها رو نمیتونید یاد بگیرید.
مثلا برای شخصیت پردازی شما باید از روانشناسی و ... رو اطلاعاتی داشته باشید که با خوندن رمانای خوب خود به خود یادشون می‌گیرید.
برای همین بهتره حتما مطالعه رمان‌های چاپی که از نوشته شدنشون زمان زیادی گذشته و پرطرفدارن رو بخونید. برای مثال رمان‌ها زیر واقعا خوبن:
رستاخیز، آنا کارنینا، ارباب و نوکر، کلبه عموتم و ...
مقایسه
برای اینکه بتونید نوشته‌ی خوبی رو تحویل خواننده بدید باید بتونید تفاوت دو نوشته رو تشخیص بدید. دوتا رمان در یک ژانر رو بردارید و بخونید و تفاوت و شباهت‌هاشون رو از لحاظ چگونگی توصیفات و جمله بندی و ... بررسی کنید. با این‌کار کم کم یاد می‌گیرید چطور توصیفات بنویسید و چطور جملاتتون رو زیباتر کنید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
آخرین ویرایش توسط مدیر:
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
قبل از شروع
قسمت دوم
سلام دوستان؛ توی قسمت قبلی راه هایی رو گفتیم که میشد با انجام اونها مهارت نویسندگی خودمون رو تقویت کنیم. توی این پست اما در مورد موارد دیگه‌ای حرف می‌زنیم که خواه ناخواه روی نوشته‌هامون تاثیر میذارن. بنابراین در این قسمت هم همراهی مون کنید تا بعد از این پست، بریم سراغ مطالب تخصصی تر و بهتر!
تحقیق
شما حتی اگه بخواید یه رمان فانتزی بنویسید، نیاز دارید به تحقیق برای نوشتن رمانتون؛ مثلا تحقیق برای پیدا کردن اسامی، معانی اونها، فرهنگ‌ها، مکان‌های دیدنی کشورهای دیگر، روانشناسی و ... .بنابراین تحقیق بخشی از روند نوشتن رمان هست و هر چقدر که تحقیق بیشتر و کامل تری داشته باشید، نوشته‌ی بهتری هم تحویل خواننده می‌دهید.
البته این مواردی که برای تحقیق گفتم برای نوشتن رمانی با ژانر فانتزی هست و برای مثلا نوشتن رمان ژانر اجتماعی تحقیقاتتون خیلی گسترده تر میشه و باید موارد خیلی زیادی رو بخونید. مثلا چندتاش فلسفه و جامعه شناسی و اقتصاد و برای برخی صحنه اطلاع کسب کردن در مورد قوانین کشور هم لازمه.
برای همین هم هست که خیلی از رمان‌های مجازی اصلا قابل خوندن نیست. نوشتن بدون تحقیق کردن حماقت محضه؛ چون نمیتونید بدون تحقیق بنویسید و انتظار داشته باشید رمانتون به درد کسی بخوره. البته که خیلی‌ها براشون تاثیر رمانها مهم نیست و میزان بازدید از کیفیت رمان براشون مهم تره!
در هر صورت در مورد مواردی که لازمه تحقیق کنید و با یاد داشت برداری و ... اونها رو جایی نگه دارید تا بعد از شروع رمان که تحقیقات دیگه‌ای هم انجام میدید به راحتی بتونید همه چی رو داشته باشید.
ویرایش
نویسندگی مجازی تنها یک تفاوت با نویسندگی برای چاپ دارد و آن هم سهل بودن ویرایش نوشته‌ها در آن است.
بنابراین حتما از این امکان استفاده کنید و در حین تایپ رمان از روی نقدها و نظراتی که خواننده‌ها و منتقدین انجمن ارائه میدن رمانتون رو ویرایش کنید. من شخصا نویسنده‌های بسیاری رو دیدم که با ویرایش مداوم نوشته‌هاشون تا الان رمان‌هاشون در دست چاپ قرار گرفته و فروش واقعا خوبی هم داره.
بنابراین حتما زمانی رو برای ویرایش رمان‌هاتون بذارید و بعد از انتشار پارت‌ها اون‌ها رو ویرایش کنید.
نقد پذیری
در این مورد شخصا روم نمیشه مطلبی بنویسم؛ اما چکار کنم که نوشتنش واجبه. خیلی از دوستانی که تازه نوشتن رمان رو شروع میکن، چنان پاسخ های تندی به نقدای رمانشون میدن که انگاز منتقد رمان اومده اونا رو بکشه! (از جمله خود من اون اوایل اینطور بودم. الان هر نقدی برای هر داستانیم دارید بفرستید با کمال میل میخونم و ویرایش میکنم)
این مورد خیلی ضروریه. چون شما بدون نقد شدن نمیتونید رشد کنید. پس حتما بعد از رسیدن رمانتون به حد نصاب لازم در خواست نقد رمان رو بدید. البته قصد دارم یکاری کنم که مخاطبا و ناظرا و نویسنده‌ها در صورت علاقه اشکالات پارت‌های رمانای هم رو بگیرن که تا چند روز دیگه توضیحاتش رو میدیم.
ولی خب حتما به نقدای رمانتون گوش کنید و ویرایش رو لحاظ کنید. این بهترین و موثرترین راه برای اینکه نوشتن رو یاد بگیرید و بهتر بنویسید.
حرف آخر
خب دوستان توی دو پست قبل از شروع و تو حدود هزار کلمه مطلب هر نکته‌ی خارج از بحث رمان نویسی که تاثیر میذاشت رو نوشتن رو گفتم. از پستای بعدی در مورد رمان نویسی و طرح ریزی برای نوشتن رمان حرف میزنیم و مثال‌های بیشتری لازم داریم. من برای نوشتن اون پست‌ها که به احتمال زیادی سه هزارکلمه باشن و توی 6 پست داده باشن زمان لازم دارم و با ویرایشای متعدد سعی میکنم همه چی رو توضیح بدم.
در هر صورت امیدوارم در ادامه هم توی این تاپیک ما رو همراهی کنید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
ژانرهای رمان
ژانرهای رمان در اصل حوزه‌ای که رمان شما در اون فعالیت میکنه رو نشون میده. برای مثال شما به رمان هری پاتر می‌گید رمان فانتزی یا تخیلی! در مورد اینکه ژانر چی هست و ... تاپیک دیگری هست که به طور کامل همه رو معرفی کرده و در موردشون توضیح داده است. در لینک زیر میتونید اون تاپیک رو ببینید:
توی این پست تنها نام ژانرها رو مینویسم و به چند نکته‌ی دیگه میپردازم:

  1. عاشقانه
  2. اجتماعی
  3. ترسناک
  4. تراژدی
  5. علمی_تخیلی
  6. پلیسی
  7. فانتزی
  8. مذهبی
  9. معمایی
  10. تاریخی
هیچ ژانری به نام کمدی، اساطیری، همخونه‌ای و ... برای رمان نداریم و اینها مال فیلم هستند.
نکات مهمی که برای انتخاب ژانر باید بهشون توجه کنید:
برای اینکه ژانری رو برای رمانتون انتخاب کنید، باید بدونید که ژانر بخش عظیمی از رمان رو در بر می‌گیرد. برای همین هم شما نمی‌تونید با غم انگیز کردن آخر رمانتون ژانر رمان رو تراژدی قرار بدید. رمانی که ژانرش تراژدی هست از ابتدا تا انتهای اون لایه‌هایی از غم رو داره و احساس انگیزی رمان بیشتر از بقیه رمان‌هاست.برای همین هم حتما باید بخش اعظمی از رمانتون اون ژانر رو در خودش داشته باشه.
یه مورد دیگه هست که باید بهتون بگم. بهتر ژانر رمانتون یک یا دوتا باشه. چون بیشتر از این واقعا پوشش دادن همه ژانرها سخت میشه. مثلا من رمانی دیدم با این ژانرها:
«فانتزی، عاشقانه، تراژدی، اجتماعی و طنز»
خب چنین رمانی معلومه چه چیزی ازش در میاد. رمانی با این ژانرها قطعا ارزش خواندن ندارد.
بنابراین حتما و حتما این دو نکته رو مد نظرتون قرار بدید و ژانر رمانتون رو بر اساس این موارد انتخاب کنید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
طرح و پی‌رنگ
قسمت اول
سلام به همراهان عزیز این تاپیک
امروز میخوایم در مورد طرح و پی‌رنگ حرف بزنیم.
طرح چیه؟

طرح یعنی موضوع داستان به طور کلی. در واقع خلاصه کلی داستانتون میشه طرح داستان و چیز بسیار مهمی هم هست.
پی رنگه چیه؟
طرح داستان رو که نوشتید، میاید و تمام جزئیات اصلی رو می‌نویسید. به این جزئیات میگن پی‌رنگ که اگه نباشه تموم کردن رمانتون براتون خیلی سخت میشه.
خب چطور طرح داستان بنویسیم؟
برای نوشتن طرح داستان بهترین کار اینه که تمام اتفاقات مهم رو جداگانه بنویسید و بعد همه رو توی یک خلاصه کلی که بین بیست تا چهل خط میتونه باشه بنویسید.
این چند خط رو برای رمان متواج من هست که اتفاقات مهم رو نوشتم:

  • کیارش در مهمانی برادرش به دنیای جادوگران می‌رود.
  • در آنجا با مردی به نام ادوارد آشنا می‌شود.
  • ادوارد او را در متواج ثبت نام میکند.
  • کیارش در روز اول حضور در متواج نیمی از قلعه را نابود می‌کند و به پنج ماه دانش آموز درجه دو بودن محکوم می‌شود.
همونطور که می‌بینید، در چند جمله برخی از اتفاقات مهم داستان رو نوشتم و حالا میتونم طرح داستان رو بنویسم.
در پست‌های بعدی یک طرح داستان خوب رو براتون مثال می‌زنم.
در نوشتن طرح داستان چه نکاتی رو رعایت کنیم؟
برای نوشتن یک طرح خوب، بهتره که اول بدونید طرح داستانتون نباید زیاد جزئیات داشته باشه. چون اون موقع انعطاف پذیریش رو ازدست میده.شما قرار نیست دقیقا مثل طرح بنویسید، با کمک این طرح مرزهایی برای پیش بردن داستان مشخص می‌کنید و با خلاقیت خودتون داستان رو می‌نویسید و نمیذارید خلاقیت‌تون از اون مرزها رد بشه.
دومین مورد اینه که توی نوشتن طرح داستان تمام شخصیت‌های اصلی رو نام ببرید و شخصیت‌های فرعی رو از طرحتون حذف کنید. دلیلی برای طولانی کردن طرح داستانتون با حرف زدن در مورد شخصیتای فرعی نیست.
نکته سوم اینه که مکان های مهمی که داستان توی اون‌ها پیش میره رو حتما نام ببرید؛ چون بخش مهمی از داستانتون رو در بر میگیره.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
آخرین ویرایش توسط مدیر:

alikah

تازه وارد
کاربر رمان فور
سطح
0
 
ارسالات
21
پسندها
0
دست‌آوردها
1
مهاجرت به فرانسه و تحصیل در کشور فرانسه ممکن است برای بسیاری افراد تجربه جالبی باشد. در زیر چند مرحله برای مهاجرت و تحصیل در فرانسه آورده شده است:1. **انتخاب دوره تحصیلی:* - ابتدا باید تصمیم بگیرید که در چه رشته‌ای می‌خواهید تحصیل کنید. فرانسه دارای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با شهرت جهانی است.2. **آموزش زبان فرانسوی:**- برخی از برنامه‌های تحصیلی به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند. بنابراین، ممکن است نیاز به یادگیری زبان فرانسوی باشد. مهارت‌های زبانی می‌تواند از طریق آزمون‌های DELF یا DALF اثبات شود.3. **انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی:** - قبل از انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی، به مواردی مانند سطح شهرت دانشگاه، امکانات آموزشی، و شرایط پذیرش توجه کنید.4. **درخواست پذیرش:** پس از انتخاب دوره و دانشگاه، درخواست پذیرش را به دانشگاه ارسال کنید. ممکن است این مرحله شامل ارسال مدارک، اطلاعات تحصیلی، و گاهی نیاز به مصاحبه باشد.5. **ویزای تحصیلی:*- پس از دریافت پذیرش، باید ویزای تحصیلی را درخواست کنید. بررسی نیازمندی‌ها و مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا مهم است.6. **آمادگی برای زندگی در فرانسه:** - مطالعه درباره فرهنگ محلی، سیستم آموزشی، و زندگی روزمره در فرانسه اهمیت دارد. همچنین باید مسائل مالی، مسکن، و بیمه را مدیریت کنید.قبل از شروع هر مرحله‌ای، توصیه می‌شود که با دقت اطلاعات مرتبط با دانشگاه‌ها، برنامه‌های تحصیلی، و الزامات مهاجرت به فرانسه را بررسی کنید و در صورت نیاز از مشاوره مراکز معتبر یا دفاتر مهاجرت بهره‌مند شوید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
بالا پایین