• کاربران گرامی انجمن مجهز به سیستم تشخیص مولتی اکانت می باشد چنانچه مولتی اکانت دارید سریعا به خصوصی مدیریت کل مراجعه کنید اگر نه اکانت مولتی شما بن و اخطار جدی و همیشگی خواهید گرفت!

کارخانه کارتن سازی غرب تهران

shayanmoh

تازه وارد
کاربر رمان فور
سطح
0
 
ارسالات
1
پسندها
0
دست‌آوردها
1
کارتن سازی و جعبه سازی

یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صنایع بسته‌بندی، صنعت کارتن سازی و جعبه سازی است. استفاده از کارتن برای بسته‌بندی انواع محصولات، از زمان‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های بسته‌بندی رواج داشته است.

استفاده از کارتن برای بسته‌بندی مزیت‌های بسیاری دارد، مانند کاهش در زمان بسته‌بندی و آسان‌تر کردن فرآیند پکیجینگ. همچنین استفاده از کارتن‌های چندلایه می‌تواند ایمنی کالا در هنگام انبارکردن و حمل و نقل را تضمین کند.

در فرآیند کارتن سازی، ابتدا ورق کارتن از رول کاغذ تولید می‌شود. در ادامه ورق کارتن به منظور حفاظت از محصول به شکل مناسب و متناسب با ابعاد محصول به صورت باکس و جعبه طراحی و تولید می‌شود. در انتها با توجه به سلیقه بازار، زیبایی و کاربردهای تبلیغاتی به روش‌های مختلف چاپ و رنگ آمیزی می‌شود.

انواع کارتن در صنعت کارتن سازی

کارتن‌های بسته‌بندی که در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی تولید می‌شود انواع مختلفی دارند. می‌توانیم کارتن‌های بسته‌بندی را به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد:

کارتن عادی

این نوع کارتن مقوایی به کارتن‌هایی گفته می‌شود که با دستگاه به صورت برش و چاک تولید می‌شوند و به صورت معمول دارای تلورانسی بیشتر از 2 میلی‌متر هستند. این نوع از کارتن‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. به عنوان مثال سرعت در تولید، عدم نیاز به طراحی قالب و قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به کارتن‌های دایکاتی را می‌توان از دلایل محبوبیت آن‌ها در صنعت کارتن‌سازی نام برد. البته معایبی نیز دارند که می‌توان به خطای بیشتر در طراحی ابعاد و کیفیت کمتر اشاره کرد.

کارتن دایکاتی

کارتن‌های دایکاتی به وسیله قالب‌های تیغ دار تولید شده و بدون تلورانس ابعاد هستند. کیفیت کارتن و دقت در تولید نیز از جمله مزایای کارتن‌های دایکاتی در کارتن‌سازی هستند. کاربرد کارتن های دایکاتی شامل موارد زیر است:

کارتن سوراخ دار: بدلیل استفاده از سوراخ برای ایجاد جریان هوا در داخل کارتن از این نام استفاده شده است. این نوع از کارتن بسته‌بندی شامل کارتن‌های میوه و کارتن‌های محصولات دریایی و لبنی می‌شود. در حقیقت برای محصولاتی که نیاز به انبارکردن در سردخانه دارند از این نوع کارتن‌ها استفاده می‌کنیم که دارای سوراخ و مجرا در بدنه برای ایجاد جریان هوا در داخل کارتن هستند.

کارتن تلسکوپی: این نوع از کارتن‌ها دارای درب جدا از بدنه اصلی کارتن مقوایی هستند که پس از قرارگیری محصول از بالا برروی جعبه قرار می‌گیرد. کارتن‌ بسته‌بندی موز مثالی از این نوع کارتن‌ها با درب تلسکوپی هستند.

کارتن دسته دار: شامل کارتن محصولاتی هستند که وزن زیادی ندارند ولی حجم دارند و برای جابه‌جایی محصول بهتر است کارتن آن‌ شامل دسته باشد. این نوع کارتن‌ها برای جلب رضایت بیشتر مشتریان و ایجاد حس مطلوب در هنگام حمل و نقل محصول طراحی می‌شوند.

کارتن پنجره‌دار: این نوع کارتن‌ها مانند کارتن‌های نمایش محصولات دارای یک پنجره طلقی برروی خود برای نمایش محصول داخل هستند. از نمونه‌های این کارتن‌های بسته‌بندی می‌توان به کارتن اسباب بازی اشاره کرد. معمولا در محصولاتی که نیاز است تا بیشتر در معرض نمایش قرار داده شوند استفاده می‌شود.

کارتن بدون درب: این کارتن‌ها شامل کارتن‌های اجاق گاز، یخچال و لوازم خانگی می‌شوند که بدلیل حجم بالا و ابعاد بزرگ و همچنین صرفا جهت حفظ بدنه محصول تولید می‌شوند. معمولا برای محصولاتی که از محافظی مانند آکاستیو در اطراف بدنه استفاده می‌کنند و حجم زیادی دارند، از کارتن‌های بدون درب استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از کارتن مقوایی جهت بسته بندی محصول

استفاده از کارتن بسته بندی مقوایی در پکیجینگ دارای مزیت‌هایی است که از دیدگاه‌های مختلف قابل بررسی است:

مزیت های اقتصادی محصولات کارتن سازی

  • بسته‌بندی ارزان به دلیل پایین بودن قیمت مواد اولیه
  • هزینه پایین حمل و نقل و انبارداری به دلیل وزن کم و ساختار سبک
  • امکان اصلاح و تغییر ساختار و گرافیک بسته‌بندی با کمترین هزینه به دلیل فناوری‌های صنعت کارتن سازی
مزیت های ساختاری محصولات کارتن سازی

  • مقاومت مناسب در مقابل فشار و پارگی و ضربه در عین سبکی، در صورت استفاده کردن از مقوای مناسب و مواد افزودنی مناسب
  • امکان ایجاد تهویه هوا در کارتن‌ها با ایجاد حفره‌های مخصوص
  • انعطاف‌پذیری و قابلیت شکل‌گیری به صورت اشکال مختلف هندس
  • عایق بودن در مقابل کاهش و افزایش دم
  • قابلیت استفاده برای بسته بندی اکثر محصولات
  • قابلیت چاپ‌پذیری و طراحی جذاب و استفاده در تبلیغات
مزیت های محیط زیستی محصولات صنعت کارتن سازی

بسته‌بندی حلقه اتصال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است و دغدغه امروز، بازیافت این زباله‌ها به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و استفاده مجدد از آن است. کاغذ و مقوا از منابع تجزیه شونده تولید می‌شود که براحتی قابل بازیافت هستند و می‌توان از آنها مجددا برای تهیه مقوا استفاده کرد. محصولات صنعت کارتن سازی در صورت عدم بازیافت به راحتی به مواد اولیه تجزیه می‌شوند.

شرایط موثر بر محصولات صنایع کارتن سازی

رطوبت
ماده اولیه‌ای که کاغذ و مقوا از آن تهیه می‌شوند الیاف چوبی است که خاصیت جذب رطوبت را دارد به همین دلیل محصولات صنایع کارتن سازی نیز دارای این ویژگی هستند. در صورتی که از آهار و مواد افزودنی ضد رطوبت در ساخت این محصولات استفاده نشود، الیاف رطوبت را جذب نموده و پیوند بین آنها سست می‌شود. در رطوبت زیاد نیز لبه‌های کاغذ و مقوا از هم جدا شده و متلاشی می‌شوند. بنابراین رطوبت مهم‌ترین عامل تخریب کارتن های مقوایی است، خصوصا کارتن هایی که در آن از کاغذهای معمولی و بدون آهار استفاده شده باشد. ما در شرکت کارتن سازی کارتن پارت با انبارکردن محصولات در انبارهای خشک و حفظ تعادل رطوبتی کیفیت تولیدات را تا رسیدن به دست مشتری ثابت نگه می‌داریم.

دما
دما تاثیر قابل توجهی بر چسب و مقاومت مقوای کارتن بسته‌بندی ندارد و فقط باعث خشکی الیاف می‌شود. اما دمای زیاد موجب تغییر رنگ، خمیدگی مقوا و سوختن می‌شود. دما و رطوبت با هم باعث رشد عوامل بیولوژیکی و مخرب می‌شود. برای این منظور در انبار داری شرکت کارتن سازی کارتن پارت، ما همیشه سعی در ایجاد تعادل گرمایی هستیم تا کیفیت محصولات کارتنی را در بهترین حالت خود نگه داریم.

نور
نور بدون افزایش دما و به تنهایی اثر چندانی روی مقوا ندارد. اثرات نور را می‌توان تغییر رنگ ظاهری و سطحی، کمرنگ شدن علایم چاپی و در صورت استفاده از چسب، تضعیف اتصال‌ها نام برد.

گرد و غبار
گرد و غبار موجب تضعیف چسب بین لبه‌ها و فرسایش سطحی مقوا می‌شود اما بصورت کلی اثر قابل توجهی روی محصولات کارتن سازی ندارد.

اسیدها و بازها
اسیدهای غلیظ قوی مثل اسید سولفوریک، اسید کلریدریک و اسیدهای ضعیف و رقیق مانند اسید استیک، اسید فرمیک برروی مقوا و کاغذ که جزء مواد اولیه در صنعت کارتن سازی هستند، اثرات منفی دارند. این تاثیر بیشتر متوجه مقوا و کاغذهایی است که بدون پوشش و آهار بوده‌اند. بازها نیز با غلظت 17% بر کاغذ و مقوا اثر می‌گذارند.

روغن ها و مواد چرب
روغن ها و مواد چرب باعث کاهش مقاومت و استحکام اولیه مقوا و کاغذ می‌شوند، مگر اینکه مقوا مقاوم به چربی باشد یا در فرآیند تولید کارتن مقوایی از پوشش نایلونی یا لمینت استفاده شده‌باشد. این‌ها عواملی هستند که در صنعت کارتن‌سازی، کیفیت محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سفارش کارتن بسته‌بندی

همان‌طور که بیان شد در صنعت کارتن سازی، انواع کارتن های بسته بندی متفاوتی وجود دارد. در هنگام سفارش کارتن بسته‌بندی سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید تا بتوانید بهترین سفارش کارتن را برای بسته‌بندی محصولات انجام دهید.

  1. چه مقدار هزینه را می‎‌خواهید به بسته‌‍بندی محصولات‌تان اختصاص دهید؟
  2. آیا هزینه برای شما اهمیت بیشتری دارد یا کیفیت بسته‌بندی و برندینگ؟
  3. نوع محصولی که می‌خواهید بسته‌بندی کنید چیست؟ آیا غذایی است و نیاز به سردخانه دارد؟
  4. مخاطب محصول شما کیست؟ به عنوان مثال کودکان اگر مخاطب شما هستند باید از جعبه و کارتن‌های با کیفیت و طراحی جذاب برای بسته‌بندی محصولات استفاده کنید.

منبع: کارخانه کارتن سازی پارت کارتن​
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
بالا پایین