• کاربران گرامی انجمن مجهز به سیستم تشخیص مولتی اکانت می باشد چنانچه مولتی اکانت دارید سریعا به خصوصی مدیریت کل مراجعه کنید اگر نه اکانت مولتی شما بن و اخطار جدی و همیشگی خواهید گرفت!

آموزش خلاصه نویسی؛ هرآنچه در این مورد باید بدانید.

وضعیت
موضوع بسته شده است.
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
بسم الله الرحمن الرحیم
برای اینکه رمانتون در انجمن خونده و تائید بشه، باید خلاصه نویس خوبی باشید. بخش خلاصه‌ای که توی شناسنامه رمان‌ها قرار می‌گیره مهم ترین بخش موجود در شروع رمان هست که بعد از نام رمان مورد توجه قرار می‌گیره. برای همین هم این تاپیک رو زدم تا شما دوستای گلم بر اساس راهنمایی های که در ادامه میشه بتونید خلاصه خوبی بنویسید.
دوستان عزیزم، لطفا پای تمام پستها لایک‌های خودتون رو قرار بدید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
نکته اول:
برای نوشتن خلاصه خوب شما باید به حجم خلاصه‌تون توجه کنید. یعنی نه باید کمتر از3خط باشه نه بیشتر از 10 خط! کوتاه بودن خلاصه رمانتون یعنی اینکه نمی‌تونید توضیح بیشتری در مورد رمان بنویسید و رمانتون مشکلی داره. اما اگه بیشتر از حد باشه و تعداد خطوط بالا باشه نشون دهنده اینکه شما نمی‌تونید موجز بنویسید و قدرت قلمتون زیر سوال میره. پس بهتر حد وسط رو قرار بدید با 5 خط خلاصه همه چی رو تموم کنید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
آخرین ویرایش توسط مدیر:
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
نکته دوم:
سوال ایجاد کنید. توی خلاصه نویسی نباید ماجرای اصلی رو لو بدید. شما فقط باید برخی از وقایع رو تا حدودی بگید که یه سری موارد آشکار بشه و یه سری سوال ایجاد شه. تنها در این صورت می‌تونید مخاطب رو راضی کنید که بره سراغ داستانتون و شروع به خوندن کنه.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
بررسی یک خلاصه خوب:
دختری از جنس غم با کوله‌باری از سختی! زندگی‌اش همانند شیشه‌ای ترک خورده است که با یک ضربه دیگر به هزاران قسمت تقسیم می‌شود. نمی‌داند چه کسی زندگی رویایش را نفرین کرده است که آن‌گونه رویا‌هایش بر سرش آوار شده و هر روز زخم تازه‌ای بر روی تن نحیفش می‌زند.
آیا دوباره زندگیش همانند گذشته می‌شود؟ یا آن‌قدر غصه‌هایش زیاد می‌شود که شانه‌هایش دیگر تحمل نداشته باشند و شانه خالی کند؟

رمان معشوق ابدی_@mobina..a

خب دوستان، رمان معشوق ابدی یکی از رمانای خوب انجمن هست که توسط مبینا خانم نوشته شده و خلاصه‌ش برام جذاب بود. بیاید به این خلاصه با دقت نگاه کنید. این خلاصه اینطور شروع شده«دختری از جنس غم با کوله باری از سختی! زندگی‌اش همانند شیشه‌ای ترک خورده است که با یک ضربه دیگر به هزاران قسمت تقسیم میشود.»
خب از این شروع این خلاصه می‌فهمیم که شخصیت اصلی رمان دختریه که زندگیش دست خوش اتفاقات ناگوار بسیاری بوده و باعث شده هر روز رو با غم بگذرونه.
حالا بریم بخش‌های بعدی رو بررسی کنیم. بخش بعدی اینطور شروع میشه:« نمی‌داند چه کسی زندگی رویایش را نفرین کرده است که آن‌گونه رویا‌هایش بر سرش آوار شده و هر روز زخم تازه‌ای بر روی تن نحیفش می‌زند.»
ما از بخش دوم خلاصه سوالاتی برامون پیش میاد که مشتاق میشیم جوابشون رو بدست بیاریم. اولیش اینه که چرا این دختر انقدر رنج کشیده و میخواد چکار کنه. دومیش هم اینه که آیا شخصی توی اینکه زندگیش اینور غم انگیز و ناراحت شده دخالت داشته یا نه.
حالا بریم جمله آخر خلاصه رو بخونیم.«آیا دوباره زندگیش همانند گذشته می‌شود؟ یا آن‌قدر غصه‌هایش زیاد می‌شود که شانه‌هایش دیگر تحمل نداشته باشند و شانه خالی کند؟»
خلاصه این رمان با دو سوال تموم شده. آیا زندگیش مثل قبل میشه و آرامش خودش رو پیدا میکنه یا اینکه انقدر این وضعیت پیدا میکنه تا مجبور بشه قبول کنه زندگیش همینه و دیگه تقلایی برای تغییر زندگیش نکنه.
خب حالا یه سری نکته رو باید بگیم.
خلاصه یه سری اطلاعات کلی داد و یه سری سوال رو به وجود آورد. یعنی همون چیزی که ما انتظار داریم از یک خلاصه خوب؛ اما یه مورد دیگه هم هست. خلاصه اطلاعاتی که داد کاملا خوب و به اندازه بود و حتی سوال‌هاش هم آدم رو کنجکاو میکردن که بره سراغ رمان و بخونش؛ اما مورد دیگه مربوط به جملات خلاصه‌ست. شما برای اینکه خلاصه خوبی بنویسید باید به کوتاه بودن جملاتتون هم توجه کنید. البته این خلاصه جمله بندیش خوب بودو هرچقدر سعی کردم موجز ترش کنم تا نشون بدم کوتاه بودن جملات رو نتونستم. اما خواستم بگم که توجه کنید که ایجاز در جملاتتون رعایت بشه.

منظورم از ایجاز این نیست که شما جمله دو کلمه‌ای بنویسید. منظورم اینه که جملاتتون طوری باشه که کسی نتونه بدون نابود کردن معنی جملاتتون کوتاه ترش کنه.
پ.ن:
در مورد ایجاز توی تاپیک نوشتن رمان به طور اصولی پست خواهم گذاشت. حتما اون تاپیک رو هم بخونید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
نکته سوم:
توی پست قبلی که یک خلاصه رمان رو بررسی کردیم در مورد اهمیت ایجاز در جمله بندی و نوشتن حرف زدیم. در این پست میخوام یکم بیشتر این موضوع رو ادامه بدم. با بهره گیری از کتاب ملت عشق میخوام این مورد رو بنویسم.
در بخشی از کتاب اینطوری میخوانیم:«خیلی وقت پیش بود. به دلم افتاد رمانی بنویسم. ملت عشق. جرئت نکردم بنویسمش. زبانم لال شد، نوک قلمم کور، کفش آهنی پایم کردم.»
نویسنده می‌توانست به جای این جمله شسته رفته از جمله‌ی زیر استفاده کنه:«مدت‌زمان زیادی در افکارم غرق شده و در این اندیشه بودم که رمانی با عنوان ملت عشق را بنویسم؛ اما وقتی می‌خواستم وارد عمل شوم جرئت و جسارت کافی پیدا نکردم. انگار هر آنچه می‌دانستم از ذهنم پریده بود و زبانم لال شده بود. قدرت حرف زدن روی کاغذ را نداشتم…»
قطعا اگر قرار باشد یکی از دو متن بالا را برای خواندن انتخاب کنید، همان جمله‌ی کوتاه زبانم لال شد، قلمم کور را ترجیح میدهید. دلیلش هم چیزی نیست جز حس انگیزی بی نظیری که در اثر ایجاز به وجود میاد. در نوشتن رمان این که شما بتونید جملات کوتاه تری رو بنویسید اهمیت داره؛ اما در خلاصه نویسی این مورد مهم تر و کاربردی تره.
یعنی شما تا می‌تونید با جملات خودتون رو کوتاه کنید.طوری که کوتاه‌تر از جمله‌ی شما نشه منظورتون رو رسوند. برای این‌کار هم بهترین تمرین همون توئیت نویسی داخل توئیتر هست که اگه با هدف انجام بشه خیلی خوب و کاربردی خواهد بود.
تا الان سه نکته رو گفتیم:
1- به حجم خلاصه‌تون توجه کنید.
2- سوال ایجاد کنیم و داستان رو لو ندیم.
3- ایجاز رو در جمله نویسی رعایت کنید.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
نکته چهارم:
استفاده از کلمات تکراری رو به حداقل برسونید. با تکرار کلمات توی خلاصه، باعث می‌شید خلاصه ضعیف تری بنویسید. برای همین هم هر طور که شده سعی کنید کلمات تکراری رو حذف کنید.
برای مثال توی یک خلاصه نباید دو بار کلمه‌ای مانند او یا حالا بیاید؛ چون این ها باعث طولانی تر شدن خلاصه و عدم زیبایی متن شما می‌شوند.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
ک

کاربر حذف شده 13

مهمان
مهمان
نکته آخر:
ابتدا و انتهای خلاصه رو حذف کنید و دوباره بنویسید. این‌کار کمک می‌کند خلاصه بهتری رو تحویل خواننده بدید.
اگه می‌خواید تاثیر این‌کار رو ببینید، حتما امتحانش کنید. زمان زیادی ازتون نمی‌گیرد.
 
انجمن رمان دانلود رمان تایپ رمان دانلود pdf کتاب
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا پایین